Τετάρτη, 29 Ιουλίου 2009


Πηγή:ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΕΟΤΗΤΟΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΠΑΤΡΩΝ.




Ζητήσαμε από τον Αρχιμανδρίτη π. Χρύσανθο Στελλάτο, να κάνουμε μια συζήτηση για το τι είναι νηστεία, ποιος την έχει διδάξει και ποιος είναι ο θεμελιωτής της.


Γέροντα, από την 1η Αυγούστου, έως και 14 αυτού του μήνα, η Εκκλησία μας έχει καθιερώσει την νηστεία της Παναγίας. Μιλήστε μας γι'αυτήν.


Την συγκεκριμένη νηστεία, την χωρίζουμε σε δύο μέρη. Η πρώτη από την 1η έως και 5 Αυγούστου, διότι στις 6 του μήνα εορτάζουμε την Μεταμόρφωση του Σωτήρος και για τον λόγο αυτόν καταλύουμε το ψάρι. Και το δεύτερο μέρος από τις 7 - 14 Αυγούστου είναι αφιερωμένη δια την Κοίμηση της Θεοτόκου.
Νηστεύουμε προς τιμήν της Μητρός του Λόγου του Θεού, επειδή η Παναγία μας προεγνώριζε την Αγία της μετάσταση από αυτόν τον κόσμο, προσευχόταν και νήστευε. Έτσι και εμείς οι χριστιανοί μιμούμεθα τον βίον της, την παρακαλούμε να ικετεύει για μας.


Πριν προχωρήσουμε την συζήτησή μας για την Παναγία μας, θα ήθελα να μας πείτε, ποιο γεγονός εορτάζουμε στο πρώτο μέρος της νηστείας. Δηλαδή αυτό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος.


Ο Κύριος είχε προειπεί στους μαθητές του για τούς κινδύνους, για τα πάθη Του και την θανάτωση Του, καθώς επίσης και τι θα υφίσταντο στο μέλλον από τούς ειδωλολάτρες και τους εχθρούς του Ευαγγελίου, λέγοντας τους πώς αυτά ανήκουν στην παρούσα ζωή. Εκείνο όμως που έχει ουσιαστική σημασία είναι η αιώνια ζωή. Έτσι λοιπόν ο Χριστός θέλοντας να δείξει στους μαθητές του μία πρόγευση της αιώνιας ζωής, παρέλαβε τρεις από τούς μαθητές τους, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και τους ανέβασε στο όρος Θαβώρ. Εκεί μεταμορφώθηκε και έλαμψε το πρόσωπό Του σαν το φως. Και τότε εμφανίστηκαν ο Μωυσής και ο Ηλίας οι οποίοι συνομίλησαν μαζί με τον Ιησού. Ο Κύριος πήρε μόνο αυτούς τους μαθητές, διότι είχαν κάποια υπεροχή έναντι των άλλων. Συγκεκριμένα ο Πέτρος γιατί πίστευε πολύ τον Χριστό, ο Ιωάννης γιατί Τον υπεραγαπούσε και ο Ιάκωβος επειδή είχε την δύναμη να πιει το ποτήρι που ήπιε ο Χριστός. Τους Μωϋσή και Ηλία τους έφερε για να διορθώσει τις εντυπώσεις που υπήρχαν μέχρι τότε για το ποίος ήταν, αν ήταν δηλαδή ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ή κάποιος μεγάλος προφήτης.


Η νηστεία πόσο παλαιός θεσμός είναι;


Αρχαιότατος, έχει την ίδια ηλικία με τον άνθρωπο. Η απαγόρευση του Θεού προς τους πρωτοπλάστους, να μην φάγουν από το δένδρο της γνώσεως του καλού και του κακού, αποτελεί την πρώτη εντολή του θεού περί νηστείας.
Η Παλαιά Διαθήκη κ. Κολλιόπουλε. Είναι γεμάτη από εντολές νηστείας. Νηστεύουν οι τρεις Πατριάρχες Αβραάμ, Ισαάκ και Ιακώβ. Ο Θεόπτης Μωϋσής προκειμένου να λάβει τις δέκα εντολές νηστεύει και προσεύχεται. Οι Νινευίτες μετανοούν και νηστεύουν.
Στην Καινή Διαθήκη, νηστεύει ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. Ο ίδιος ο Κύριος νήστευσε σαράντα μέρες. Οι Άγιοι Απόστολοι. Οι πρώτοι Χριστιανοί. Νηστεύουν οι Χριστιανοί επί είκοσι αιώνες. Απ' αυτά που σας ανέφερα, πιστεύω ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία ότι νηστεία είναι ιερός θεσμός και έχει την θέση της μέσα στην Εκκλησία και στην ζωή των Χριστιανών.


Πάτερ, ποιος είναι ο λόγος που Χριστιανοί νηστεύουν;


Η νηστεία όπως προανέφερα είναι εντολή του Θεού, κατόπιν xαλυβδώνει την θέληση. Με το «όχι» που λέει ο χριστιανός σε αρτύσιμες τροφές, τονώνει τον χαρακτήρα του ώστε να αρνείται και άλλες αμαρτωλές επιθυμίες. Η θυσία των τροφών είναι ένα δείγμα εγκράτειας και ο εγκρατής κυριαρχεί επί των παθών του.
Η νηστεία είναι ένα πνευματικό αγώνισμα και ο Απόστολος Παύλος γράφει ότι «εν νηστείαις πολλάκις εδουλαγώγει το σώμα του» (Α. Κορ. 27).
Να το πλατιάσουμε λίγο το θέμα, με την νηστεία κάνουμε οικονομία, άρα μέσα από την ολιγάρκεια εξοικονομούμε χρήματα με τα οποία μπορούμε να κάνουμε ελεημοσύνη.


π. Χρύσανθε, νηστεία είναι να κάνουμε «ζάπινγκ» στις τροφές;

Όχι φυσικά, σκοπός της νηστείας των τροφών, είναι η νηστεία της αμαρτίας. Ο Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος ρωτά, νηστεύεις από τροφές; Ας νηστεύσει η γλώσσα σου από αισχρολογία, βλασφημία, κατάκριση, ψέμα, κατάρα. Ας νηστεύσουμε από κάθε αμαρτωλή επιθυμία.


Απ' όσα προαναφέρατε, προκύπτει ότι η νηστεία είναι υλική και πνευματική;

Ακριβώς κ. Κολλιόπουλε, η νηστεία είναι και πνευματική διότι βοηθά στην απόκτηση και άλλων αρετών. Είναι η μητέρα της προσευχής, της ταπείνωσης, διότι ο νηστεύων αποκόπτει το δικό του θέλημα και το υποτάσσει στο Θεό.


π. Χρύσανθε, στο θέμα της νηστείας, η Εκκλησία με την ιατρική επιστήμη συμπορεύονται ή διαφωνούν;


Από τα ελάχιστα ιατρικά θέματα που γνωρίζω, σας μεταφέρω ότι η ιατρική συμβουλεύει, ότι η συνεχής κρεατοφαγία κουράζει το ήπαρ, τα νεφρά και γενικώς κουράζει τον οργανισμό. Ένας φίλος μου ιατρός μου έλεγε πρόσφατα μεταξύ σοβαρού και αστείου, ότι «οι άνθρωποι σκάβουν τον τάφο τους με τα μαχαίρια και τα πηρούνια»! Η νηστεία συντελεί στην αποτοξίνωση του οργανισμού και είναι παράγων όχι μόνο υγείας, αλλά και μακροβιότητος. Οι αιωνόβιοι δηλώνουν, ότι οφείλουν το γεγονός τους, στην ήρεμη χριστιανική πνευματική ζωή τους και την λιτότητα των τροφών που καταναλώνουν.


Καλά είναι αυτά που μας λέτε γέροντά μου, ενδέχεται όμως οι αναγνώστες μας να έχουν και τις ενστάσεις τους, όπως: Είμαστε ασθενείς, βασανιζόμαστε από παθήσεις, πως μπορούμε να νηστεύσουμε όταν καταναλώνουμε μια χούφτα φάρμακα κάθε μέρα;


Νομίζω ότι ο Μέγας Βασίλειος δίνει την καλύτερη απάντηση στο εύλογο ερώτημά σας, αφού αναφέρει ότι άριστη νηστεία είναι εκείνη που είναι ανάλογη με τις σωματικές δυνάμεις του καθενός μας.
Άλλωστε και η Εκκλησία με τον ξθ' κανόνα των Αγίων Αποστόλων, ενώ νομοθετεί τη νηστεία, προσθέτει «εκτός ει μη τις δι' ασθενείαν εμποδίζοιτο». Ώστε ο υγιής έχει καθήκον -υποχρέωση να νηστεύει και ο ασθενής έχει δικαίωμα με την ευχή του πνευματικού του να καταλύει.


Εξαντλήσαμε νομίζω το θέμα και κλείνοντας την συζήτησή μας, θα ήθελα να ενημερώσουμε τους αναγνώστες μας, ποιες είναι οι νηστείες της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας.


Σας ευχαριστώ που μου δίνεται την ευκαιρία μέσω της στήλης σας, να ενημερώνω το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας μας, αλλά και τους αναγνώστες σας, για τα σπουδαία γεγονότα της πίστεώς μας. Οι νηστείες στην Ορθόδοξο Εκκλησία μας είναι: Κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, των Αγίων Αποστόλων, του Δεκαπενταύγουστου, της ημέρας αποτομής της κεφαλής του Τιμίου προδρόμου (29 Αυγούστου,αυστηρά αλάδωτη), της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου), το 40ήμερο των Χριστουγέννων και της παραμονής των Φώτων 5 Ιανουαρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: