Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2008


Μετάνοια και εξομολόγηση


Αγαπητέ αναγνώστη Επιθυμώ να επικοινωνήσω για λίγο μαζί σου . Θέλω να σου μιλήσω για θέμα βασικό. Θέμα από το οποίο εξαρτάται η επίγεια γαλήνη και χαρά, αλλά και η αιώνια ευτυχία μας. Και το θέμα αυτό δεν είναι άλλο από το ιερό μυστήριο της μετανοίας και εξομολογήσεως.Δεν γνωρίζω αν απασχόλησε ποτέ τη σκέψη σου το θέμα αυτό.

Αν διάβασες κάτι σχετικό ή αν το συζήτησες με κάποιον . Για αυτό θα σε παρακαλέσω να μελετήσης με προσοχή τις σελίδες του παρόντος κειμένου. Μην το περιφρονήσεις. Μην το αφήσεις από τα χέρια σου, αν δεν φτάσεις ως την τελευταία του λέξη.

Έτσι θα κατανοήσεις την σπουδαιότητα του θέματος και θα κατατοπιστείς σχετικά με τον τι πρέπει να κάνης για να σωθής.Η σπουδαιότητα του θέματος της σωτηρίας μας τονίζεται μέσα στις σελίδες της Αγίας γραφής. Δεν θα μακρυγορήσω.

Ούτε θα σε ζαλίσω με την παράθεση των σχετικών εδαφίων. Θα περιοριστώ μόνο στο λόγο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού: « Τι έχει να ωφεληθή ο άνθρωπος ,εάν κερδίσει τον κόσμο όλο, ζημιωθή δε την ψυχή του; Ή τι είναι δυνατόν να δώση ο άνθρωπος αντάλλαγμα της ψυχής του; » ( Ματθ . 16 , 26 ) .Η ψυχή μας λοιπόν δεν ανταλλάσσεται με τίποτα. Γιατί είναι αιώνια κι αθάνατη. Ενώ όλα τα πράγματα του κόσμου είναι πρόσκαιρα και φθαρτά. Επομένως πρέπει να είναι βασικό μας μέλημα η σωτηρία της ψυχής μας.Ποιος όμως απειλεί την σωτηρία της ψυχής μας; Η αμαρτία, μας βεβαιώνει ο αψευδής λόγος του Θεού. Τα διάφορα πάθη, που ως σαράκι κατατρώγουν τον ψυχικό μας οργανισμό, δηλητηριάζουν τη ζωή μας και την καταντούν μαρτύριο.

Αυτά αφαιρούν τη χαρά και την ευτυχία. Και μας στερούν την αιώνια μακαριότητα κοντά στο Θεό. Πως θα θεραπευθούμε λοιπόν από τα ολέθρια μικρόβια της αμαρτίας; Που θα βρούμε το αποτελεσματικό φάρμακο για την αποκοπή των παθών; Στο ερώτημα αυτό απαντάει η Αγία Γραφή ,η διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας και η ζωή των Αγίων. Των ανθρώπων που αγωνίσθηκαν κατά της αμαρτίας και των παθών και ευαρέστησαν το θεό με την ενάρετη ζωή τους. Αγία Γραφή λοιπόν, Ορθόδοξη Εκκλησία και Άγιοι μας βεβαιώνουν πως το αντίδοτο κατά της αμαρτίας και των παθών είναι το μυστήριο της μετανοίας και εξομολογήσεως. Το μυστήριο που είναι το λουτρό της ψυχής.

Το δεύτερο βάπτισμα. Αν ο άνθρωπος μετανοήσει ειλικρινά και εξομολογηθεί όλες τις αμαρτίες του στον πνευματικό ,καταστρέφεται το δηλητήριο της αμαρτίας και η ψυχή του μπαίνει στο δρόμο της θεραπείας της. Ξεπλένεται και καθαρίζεται από τη βρωμιά της αμαρτίας και του κακού. Και συγχρόνως ενισχύεται στο να κάνη το αγαθό από τη θεία Χάρη . Σώζεται… …Αδελφέ μου, Το μικρό αυτό βιβλιαράκι είναι μια επίσκεψη του Θεού.

Αν ανταποκριθείς, θα εισέλθει στην καρδιά σου και θα την κάνει κατοικητήριό του. Θα τη γεμίσει χαρά. Αν όμως αδιαφορήσεις, αλίμονο. Που ξέρεις, να σου παρουσιασθεί ξανά η ευκαιρία που σου δίνεται τώρα; Πόσοι έφυγαν από την ζωή αυτή ανεξομολόγητοι! Για αυτό μην αναβάλεις. Μη λες: έχω καιρό. Θα εξομολογηθώ άλλοτε.

Ο απόστολος Παύλος φωνάζει σε όλους μας: « Ιδού τώρα είναι καιρός κατάλληλος, ιδού τώρα είναι ημέρα σωτηρίας » . ( Β ’ Κορ . 6 , 2 ) . Και οι Πατέρες της Εκκλησίας συμβουλεύουν να μην αναβάλλουμε το θέμα της σωτηρίας μας για αύριο. Γιατί η αυριανή ημέρα δεν είναι γνωστό, αν θα έλθει για μας.Πρέπει να εξομολογηθούμε αμέσως. Τώρα. Γιατί όσο καθυστερούμε και αναβάλλουμε , τόσο πιο πολλές αμαρτίες διαπράττουμε. Κι έτσι τα πάθη ριζώνουν βαθιά και δύσκολα κόβονται.

Οι σπόροι του κακού γιγαντώνονται και κάνουν την ψυχή μας σαν χέρσο χωράφι. Και τότε χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια για να καρποφορήσουν οι σπόροι του καλού.Μην πεις ότι για να εξομολογηθής πρέπει πρώτα να βελτιωθής. Αυτός ο ισχυρισμός μοιάζει με την υπόσχεση του βαριά ασθενή να πάη στο γιατρό, αφού γίνει καλύτερα. Ούτε να διανοηθής ότι είναι περιττή η εξομολόγηση ,αφού και πάλι θα αμαρτήσεις. Γιατί τότε ποτέ δεν πρέπει να κάνης λουτρό και να πλυθής στο σώμα, αφού και πάλι θα λερώσεις!

Τρέξε ,λοιπόν, στον εξομολόγο σήμερα. Όχι αύριο. Ούτε του χρόνου. Γιατί μόνο το σήμερα είναι στη διάθεσή σου. Πριν όμως προσέλθεις στο μυστήριο, κάνε μια καλή εξέταση του εαυτού σου και της ζωής σου με βάση τις Δέκα Εντολές .

Για να σε βοηθήσω θα σου αναφέρω ενδεικτικά μερικές μόνο κατηγορίες αμαρτιών που σχετίζονται με την πίστη , την ατομική, την οικογενειακή και την κοινωνική ζωή σου. Έτσι θα μπορέσεις να βρης και άλλες αμαρτίες σου…

Α΄Αμαρτίες που σχετίζονται με την πίστη Πιστεύεις ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο αληθινός Θεός που έγινε άνθρωπος ,που σταυρώθηκε για να μας σώση, που αναστήθηκε και αναλήφθηκε στους ουρανούς και που θα έλθει πάλι, για να κρίνη τους ζωντανούς και τους νεκρούς;

ιστεύεις καθαρά στην Πρόνοια του Θεού για σένα και την οικογένειά σου, ή μπροστά στις δυσκολίες απελπίζεσαι και γογγύζεις εναντίον του;Πιστεύεις στα μάγια, στον πνευματισμό κ.λ.π.;Παρασύρθηκες από διδασκαλίες αιρετικών ( Μαρτύρων του Ιεχωβά κ.α. ) ;
Β΄ Αμαρτίες που σχετίζονται με την ατομική ζωή Προσεύχεσαι καθημερινά κι εκκλησιάζεσαι τακτικά; Τηρείς τις νηστείες της Εκκλησίας, την αργία της Κυριακής; Μεταλαβαίνεις συχνά; Περηφανεύεσαι; Είσαι φιλάργυρος και πλεονέκτης; Αγαπάς τους άλλους ,σέβεσαι τους μεγαλύτερους και μάλιστα τους κληρικούς; Κατακρίνεις, φθονείς, συκοφαντείς;

Οργίζεσαι, θυμώνεις, παραφέρεσαι; Καταριέσαι;
Γ΄ Αμαρτίες που σχετίζονται με την οικογενειακή και κοινωνική ζωή Αγαπάς τους γονείς και τα άλλα μέλη της οικογένειάς σου; Πως τους συμπεριφέρεσαι; Αγαπάς τους συνανθρώπους σου και μάλιστα όσους σε λύπησαν ή σε κατηγόρησαν;

Μήπως τους εχθρεύεσαι και θέλεις την καταστροφή τους;

Παίζεις τυχερά παιχνίδια ; Ασχολείσαι με την χαρτοπαιξία;Αποφεύγεις τα αισχρά και αμαρτωλά θεάματα ,τραγούδια και λόγια;

Με το ντύσιμό σου γίνεσαι αιτία σκανδαλισμού των άλλων;Έπεσες σε ανήθικες πράξεις; Σκέπτεσαι ανήθικα;Αποφεύγεις την τεκνογονία;Μήπως τραυμάτισες ή σκότωσες κάποιον;Αν είσαι τίμιος και ευσυνείδητος στην εργασία σου.

Με την ζωή και την εργασία σου γίνεσαι αιτία να δοξάζεται ο Θεός; Ύστερα από όλα αυτά, που είναι ένα απλό δειγματολόγιο αμαρτιών και όχι ένας πλήρης κατάλογος ,σου εύχομαι από την καρδιά μου καλή μετάνοια και ειλικρινή εξομολόγηση.


Από το σύντομο πρακτικό οδηγό εξομολογήσεως
“Μετάνοια και εξομολόγηση”

( Το μυστήριο του θείου ελέους )Ιερομονάχου Βασιλείου ΛαυριώτουΆγιον Όρος 1998.

Δεν υπάρχουν σχόλια: