ΚΥΡΙΑΚΗ 28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ: Α' ΛΟΥΚΑ
Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ
«...Σίμων Πέτρος προσέπεσε τοις γόνασιν Ίησού λέγων έξελθε άπ' έμού, ότι άνήρ αμαρτωλός είμι Κύριε».
Με ταπείνωση και συντριβή ψυχής ο Απόστολος Πέτρος, πέφτει στα γόνατα μπροστά στον Κύριο Ιησού. Κάνει μια συγκινητική εξομολόγηση, βλέποντας το θαύμα τής πλούσιας αλιείας και τη δική του άμαρτωλότητα. «Κύριε βγές έξω από τη βάρκα μου, γιατί εγώ είμαι ένας άνθρωπος αμαρτωλός και δεν μου αξίζει ΝΑ είμαι τόσο κοντά σου».Με τα λόγια του αυτά κάνει μία δημόσια εξομολόγηση. Και μας δίνει την ευκαιρία σήμερα νά μιλήσουμε για το μεγάλο αυτό λυτρωτικό μυστήριο τής μετανοίας και εξομολογήσεως.
Ένας ατίμητος θησαυρός πού μας πρόσφερε ο ίδιος ο Κύριος είναι το μυστήριο τής μετανοίας και εξομολογήσεως. Ένα μυστήριο πού αγνοείται δυστυχώς από μερικούς «Χριστιανούς» ή και περιφρονείται από άλλους. Κι όμως ο ιερός αυτός θεσμός του μυστηρίου εξακολουθεί νά άπο-τελεί δύναμη μοναδική. Μάς το βεβαιώνει ή δίψα με την οποία στρέφονται προς την ζωοπάροχη αυτή πηγή πολλοί άνθρωποι τής εποχής μας, κάθε τάξεως και ηλικίας.
Ή μετάνοια και ή εξομολόγηση παρουσιάζεται στην Παλαιά Διαθήκη ως αρετή. Όμως στην Καινή Διαθήκη είναι ένα από τα επτά μυστήρια τής Εκκλησίας μας.Οι ιδρυτικοί λόγοι του μυστηρίου είναι τα θεία λόγια, πού είπε ο Κύριος μας στους Αποστόλους, μετά την Ανάσταση Του: «Λάβετε Πνεύμα Άγιον άν τίνων άφήτε τάς αμαρτίας άφίενται αύτοίς, άν τίνων κρατήτε κεκράτηνται» (Ίωάν. κ' 22, 23).Δηλαδή με άπλα λόγια: «Πάρετε Άγιο Πνεύμα. Σε οποίους ανθρώπους συγχωρείτε τις αμαρτίες θα είναι συγχωρημένες και από τον Θεό. Σε όποιους όμως τις κρατείτε άλυτες και ασυγχώρητες, θα μείνουν αιώνια ασυγχώρητες».
Αυτήν την μεγάλη εξουσία, πού είχε ο Κύριος ως Θεός αληθινός νά συγχωρεί αμαρτίες, την μεταβίβασε στους Αποστόλους. Και οι άγιοι Απόστολοι στους διαδόχους τους. Έτσι, λοιπόν, ή Εκκλησία μας με την Αποστολική Διαδοχή πήρε από τον Αρχηγό της τον Κύριο Ιησού την εξουσία νά συγχωρεί αμαρτίες. Την συγχωρητική αυτή εξουσία, την ασκεί ή Εκκλησία με τους επισκόπους και τούς ιερείς.Οι άγιοι Πατέρες ονομάζουν το μυστήριο τής μετανοίας και εξομολογήσεως δεύτερο Βάπτισμα. Γράφει χαρακτηριστικά ο ιερός Χρυσόστομος:«Όπως ακριβώς μέσα στην αγία κολνμβήθρα με το βάπτισμα τα αμαρτήματα εξαλείφονται έτσι εξαφανίζονται και τα αμαρτήματα με την εξομολόγηση, εάν θελήσουμε νά μετανοήσουμε ειλικρινά».
Με το άγιο Βάπτισμα ανεβαίνουμε στο πλοίο, που έχει προορισμό νά μας φέρει στο λιμάνι της σωτηρίας.Ή εξομολόγηση δεν θα πρέπει νά καταντήσει μία συνήθεια, ένας τύπος. Πρέπει νά είναι μία συνάντηση του μετανοημένου αμαρτωλού και του σπλαχνικού Λυτρωτή του. Πρέπει νά είναι μία συντριβή της καρδιάς μπροστά στα πόδια του Ιησού και έξαγόρευση ειλικρινής όλων των αμαρτιών.Ό άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης παραγγέλλει: «Αποκαλύψατε στον ιερέα με θάρρος και τα πιο μεγάλα μυστικά σας, τα μυστικά της ψυχής σας, με τον ίδιο τρόπο πού φανερώνει ο άρρωστος ατό γιατρό τα πιο κρυφά τραύματα του και θα πάρετε τη θεραπεία σας».
Είναι ανάγκη λοιπόν ή εξομολόγηση νά γίνει μπροστά στον ιερέα. Γιατί ο Ιερέας είναι το όργανο τής θείας χάριτος, ο εντεταλμένος από τον Θεό και την Εκκλησία για νά προσφέρει την υπερφυσική χάρη στην ψυχή.Ένας χριστιανός ψυχίατρος (Paul Toumier), όχι μόνο συνιστά την εξομολόγηση ως μέσο προφυλάξεως ή απαλλαγής από νευρώσεις, καταθλίψεις και μελαγχολίες, άλλά προσθέτει: «Χρειάζεται κάτι πολύ ισχυρότερο από τη βοήθεια τής ψυχιατρικής επιστήμης για την λ.ύτρωση του ταλαιπωρημένου άνθρωπου. Χρειάζεται το θαύμα! Και το θαύμα αυτό πραγματοποιείται στην εξομολόγηση. Γιατί μόνο ή χάρις του Θεού εξαλείφει την αμαρτία».
Και αν ξαναπέσουμε στην αμαρτία; «Μή ό πίπτων ούκ άνίσταται;» (Ίερ. η' 4). Μήπως, άπαντα ο προφήτης Ιερεμίας εκείνος πού πέφτει, δεν σηκώνεται; Έτσι λοιπόν και συ αδελφέ μου, σήκω πάνω. Πήγαινε νά καθαριστής στο λουτρό τής ψυχής. «Το φοβερό δεν είναι νά πέσει κανείς στην πάλη, άλλά νά μένη πεσμένος, γράφει χαρακτηριστικά ο ιερός Χρυσόστομος. Ντροπή για τον στρατιώτη δεν είναι τα τραύματα πού πήρε ατή μάχη, άλλά ή λιποταξία από την μάχη».
Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ
«...Σίμων Πέτρος προσέπεσε τοις γόνασιν Ίησού λέγων έξελθε άπ' έμού, ότι άνήρ αμαρτωλός είμι Κύριε».
Με ταπείνωση και συντριβή ψυχής ο Απόστολος Πέτρος, πέφτει στα γόνατα μπροστά στον Κύριο Ιησού. Κάνει μια συγκινητική εξομολόγηση, βλέποντας το θαύμα τής πλούσιας αλιείας και τη δική του άμαρτωλότητα. «Κύριε βγές έξω από τη βάρκα μου, γιατί εγώ είμαι ένας άνθρωπος αμαρτωλός και δεν μου αξίζει ΝΑ είμαι τόσο κοντά σου».Με τα λόγια του αυτά κάνει μία δημόσια εξομολόγηση. Και μας δίνει την ευκαιρία σήμερα νά μιλήσουμε για το μεγάλο αυτό λυτρωτικό μυστήριο τής μετανοίας και εξομολογήσεως.
Ένας ατίμητος θησαυρός πού μας πρόσφερε ο ίδιος ο Κύριος είναι το μυστήριο τής μετανοίας και εξομολογήσεως. Ένα μυστήριο πού αγνοείται δυστυχώς από μερικούς «Χριστιανούς» ή και περιφρονείται από άλλους. Κι όμως ο ιερός αυτός θεσμός του μυστηρίου εξακολουθεί νά άπο-τελεί δύναμη μοναδική. Μάς το βεβαιώνει ή δίψα με την οποία στρέφονται προς την ζωοπάροχη αυτή πηγή πολλοί άνθρωποι τής εποχής μας, κάθε τάξεως και ηλικίας.
Ή μετάνοια και ή εξομολόγηση παρουσιάζεται στην Παλαιά Διαθήκη ως αρετή. Όμως στην Καινή Διαθήκη είναι ένα από τα επτά μυστήρια τής Εκκλησίας μας.Οι ιδρυτικοί λόγοι του μυστηρίου είναι τα θεία λόγια, πού είπε ο Κύριος μας στους Αποστόλους, μετά την Ανάσταση Του: «Λάβετε Πνεύμα Άγιον άν τίνων άφήτε τάς αμαρτίας άφίενται αύτοίς, άν τίνων κρατήτε κεκράτηνται» (Ίωάν. κ' 22, 23).Δηλαδή με άπλα λόγια: «Πάρετε Άγιο Πνεύμα. Σε οποίους ανθρώπους συγχωρείτε τις αμαρτίες θα είναι συγχωρημένες και από τον Θεό. Σε όποιους όμως τις κρατείτε άλυτες και ασυγχώρητες, θα μείνουν αιώνια ασυγχώρητες».
Αυτήν την μεγάλη εξουσία, πού είχε ο Κύριος ως Θεός αληθινός νά συγχωρεί αμαρτίες, την μεταβίβασε στους Αποστόλους. Και οι άγιοι Απόστολοι στους διαδόχους τους. Έτσι, λοιπόν, ή Εκκλησία μας με την Αποστολική Διαδοχή πήρε από τον Αρχηγό της τον Κύριο Ιησού την εξουσία νά συγχωρεί αμαρτίες. Την συγχωρητική αυτή εξουσία, την ασκεί ή Εκκλησία με τους επισκόπους και τούς ιερείς.Οι άγιοι Πατέρες ονομάζουν το μυστήριο τής μετανοίας και εξομολογήσεως δεύτερο Βάπτισμα. Γράφει χαρακτηριστικά ο ιερός Χρυσόστομος:«Όπως ακριβώς μέσα στην αγία κολνμβήθρα με το βάπτισμα τα αμαρτήματα εξαλείφονται έτσι εξαφανίζονται και τα αμαρτήματα με την εξομολόγηση, εάν θελήσουμε νά μετανοήσουμε ειλικρινά».
Με το άγιο Βάπτισμα ανεβαίνουμε στο πλοίο, που έχει προορισμό νά μας φέρει στο λιμάνι της σωτηρίας.Ή εξομολόγηση δεν θα πρέπει νά καταντήσει μία συνήθεια, ένας τύπος. Πρέπει νά είναι μία συνάντηση του μετανοημένου αμαρτωλού και του σπλαχνικού Λυτρωτή του. Πρέπει νά είναι μία συντριβή της καρδιάς μπροστά στα πόδια του Ιησού και έξαγόρευση ειλικρινής όλων των αμαρτιών.Ό άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης παραγγέλλει: «Αποκαλύψατε στον ιερέα με θάρρος και τα πιο μεγάλα μυστικά σας, τα μυστικά της ψυχής σας, με τον ίδιο τρόπο πού φανερώνει ο άρρωστος ατό γιατρό τα πιο κρυφά τραύματα του και θα πάρετε τη θεραπεία σας».
Είναι ανάγκη λοιπόν ή εξομολόγηση νά γίνει μπροστά στον ιερέα. Γιατί ο Ιερέας είναι το όργανο τής θείας χάριτος, ο εντεταλμένος από τον Θεό και την Εκκλησία για νά προσφέρει την υπερφυσική χάρη στην ψυχή.Ένας χριστιανός ψυχίατρος (Paul Toumier), όχι μόνο συνιστά την εξομολόγηση ως μέσο προφυλάξεως ή απαλλαγής από νευρώσεις, καταθλίψεις και μελαγχολίες, άλλά προσθέτει: «Χρειάζεται κάτι πολύ ισχυρότερο από τη βοήθεια τής ψυχιατρικής επιστήμης για την λ.ύτρωση του ταλαιπωρημένου άνθρωπου. Χρειάζεται το θαύμα! Και το θαύμα αυτό πραγματοποιείται στην εξομολόγηση. Γιατί μόνο ή χάρις του Θεού εξαλείφει την αμαρτία».
Και αν ξαναπέσουμε στην αμαρτία; «Μή ό πίπτων ούκ άνίσταται;» (Ίερ. η' 4). Μήπως, άπαντα ο προφήτης Ιερεμίας εκείνος πού πέφτει, δεν σηκώνεται; Έτσι λοιπόν και συ αδελφέ μου, σήκω πάνω. Πήγαινε νά καθαριστής στο λουτρό τής ψυχής. «Το φοβερό δεν είναι νά πέσει κανείς στην πάλη, άλλά νά μένη πεσμένος, γράφει χαρακτηριστικά ο ιερός Χρυσόστομος. Ντροπή για τον στρατιώτη δεν είναι τα τραύματα πού πήρε ατή μάχη, άλλά ή λιποταξία από την μάχη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου